Per 1 januari 2022 treedt de ‘Wet toetreding zorgaanbieders’ (WTZa) in werking. Op 18 november jongstleden heeft WVF in samenwerking met accountantsorganisatie BDO een webinar georganiseerd over de impact van deze wet voor de fysiotherapiepraktijk. Er is nog veel onduidelijk en we snappen dat veel fysiotherapiepraktijken bang zijn voor een nog hogere regeldruk, administratieve lasten en hogere kosten.
Heb je dit webinar gemist, dan kun je het nog terugkijken via deze link: https://youtu.be/_pDyPnLFMhg
Registeraccountant Ingeborg Blom-Lamerikx van BDO drukt de fysiotherapiepraktijken op het hart om nu al te beginnen met het op orde brengen van de financiële administratie om straks te kunnen voldoen aan de jaarverantwoording die de WTZa aan de branche stelt. We gingen in gesprek met haar over wat die jaarverantwoording inhoudt.
Waarom is de WTZa in het leven geroepen?
Ingeborg: “Deze wet is mede ontstaan door de maatschappelijke discussie die we al jaren voeren over de zorgkosten die onbetaalbaar worden en vanuit de maatschappelijke en politieke opinie dat er transparantie moet zijn over de besteding door zorgaanbieders van collectieve middelen. Ook de wens van de overheid om meer inzicht te krijgen in wie er allemaal zorgaanbieder is, speelt een rol. Ze willen inzicht krijgen waar alle financiële geldstromen precies naar toe gaan. Het doel van de WTZa is een eerlijke en professionele bedrijfsvoering en een verplichting om openbaar verantwoording af te leggen. Dat is dus in feite door iedereen in te zien. Dat is dus heel bijzonder voor de fysiotherapiebranche.”
Wat betekent de nieuwe wet Wtza voor de fysiotherapie?
“Wat het allemaal gaat betekenen voor de praktijken is afhankelijk van de grootte van de praktijk. Afhankelijk van de soort praktijk moet je meer of minder informatie beschikbaar stellen. Nieuwe verplichtingen vanuit de WTZa zijn: de meldplicht voor alle zorgaanbieders; vergunningplicht voor bepaalde zorgaanbieders; eisen aan de bestuursstructuur voor bepaalde zorgaanbieders; eisen aan de jaarverantwoording, accountantscontrole en publicatie voor alle zorgaanbieders.”
“Als je al geregistreerd staat in de landelijk register zorgaanbieders dan heb je al voldaan aan de meldplicht. De vergunningplicht is verplicht voor nieuwe zorgaanbieders in de eerste lijn met méér dan tien zorgverleners. Daar vallen ook de zorgverleners onder die in deeltijd werken evenals de ZZP’er waar je werk aan uitbesteed. Je moet het zo zien, iedereen die daadwerkelijk in contact komt met de patiënt en zorg verleent valt daaronder, dus niet de receptioniste of schoonmaakster. Heeft jouw praktijk meer dan 25 zorgverleners dan moet je een Raad van Toezicht hebben. Dan krijg je dus opeens te maken met een club die jouw praktijkvoering onder de loep gaat nemen. In het webinar zijn we daar wat dieper op ingegaan.”
De jaarverantwoording
“Vanaf 2023 moet je elk jaar voor 1 juni een jaarverantwoording publiceren op een website van de overheid. In de jaarverantwoording draait het vooral om de financiële gegevens. De inhoud van deze jaarverantwoording verschilt voor kleine, middelgrote en grote fysiotherapiepraktijken. Het is ook afhankelijk welke juridische vorm de fysiotherapiepraktijk heeft, welke omzet er gedraaid wordt en van het aantal zorgverleners binnen jouw praktijk. Heb je een eenmanszaak dan zijn financiële ratio’s voldoende. Als we de maatschap als voorbeeld nemen, dan moet je de balans en staat van baten en lasten opmaken volgens een voorgeschreven model. Op de website jaarverantwoordingzorg.nl zie je de modellen hoe de cijfers opgemaakt moeten worden. Die moet je dan publiceren. En daarnaast dient er een online openbare vragenlijst ingevuld te worden.”
Hoe kunnen praktijkhouders zich erop voorbereiden?
“Ik snap heel goed dat het een hele kluif is om als zorgverlener thuis te raken in de fiscale, juridische en financiële onderwerpen waar je als zorgondernemer mee te maken krijgt. Wat ik elke praktijkhouder wil adviseren is om samen met zijn of haar accountant of boekhouder om de tafel te gaan zitten en te kijken naar de WTZa, uiteraard is BDO als samenwerkingspartner van de WVF en specialist op dit gebied ook bereid om mee te denken. Onderzoek in ieder geval hoe je de financiële administratie van jouw praktijk conform de nieuwe wet inricht, zodat je in 2022 er geen omkijken meer naar hebt.”
Heeft u vragen over de Wtza of wilt u een vrijblijvend gesprek over wat de Wtza voor uw organisatie betekent, neem dan via de WVF secretariaat contact op met BDO.